také víme, že postoje k druhým lidem nemusí být podložené nějakou ob–
jektivní realitou, ale realitou (v normě či v patologii) fantazijně upravenou.
Opět je to příklad, jak psychická, řekněme virtuální, realita má dopady na
vnímání jevů vně nás (např. rodného města apod.).
Charakteristiky domova mohou oscilovat v čase. Typické bývá výrazné
zesílení vnímání, oceňování domova ve středním a starším věku (jakýsi ná–
vrat domů). Při již zmíněných cestách do zahraničí můžeme výrazně pocí–
tit chybění domova. Po návratu se prožívání domova opět rozostří. Také
v mnoha našich větách se časové charakteristiky objevují: Až bude
doma... Po návratu domů... Teď už nemá domov... Začal si vážit domo–
va..." atd.
Prožitky domova se mohou s neobyčejnou silou objevit ve společensky
kritických momentech, kdy si lidé uvědomují nebezpečí ztráty domoviny,
její podrobení, zničení, obnovení, případně znovunabytí. Vzpomeňme, ko–
lik takových okamžiků bylo v dějinách našich národů (několik letopočtů za
mnohé jiné: 1620, 1939, 1945, 1968, 1989).
Z mnohého plyne, jak se svět a domov vzájemně propojují po liniích geo–
graficko–předmětných i psychologických, pracovně řečeno virtuálních. Ne–
může tomu být jinak, protože je–li fenomén domova součástí světa, dochá–
zí nutně k mnoha interferencím.
Děti a dospělí ve vnímání domova
Liší se domov u dětí a u dospělých? Děti umějí domov vázat na jedno–
dušší a přenositelné jevy (knížka, hračka apod.). Snadněji na to vážou
atmosféru domova předpokládáme v zásadě pozitivní atmosféru. Dítě se,
na rozdíl od dospělých, méně snadno spokojí jen s tou atmosférou, kterou
nemůže nahmatat, držet se jí. Žije stále mnohem více v konkrétním světě,
do kterého patří osoby, věci a nějaký druh řádu určujícího, jak se všechny
ty zmíněné jevy k sobě vztahují, jak se chovají.
Dospělí jsou schopnější abstrahovat a navzdory problémům a např. i ak–
tuální nezakotvenosti na cestách, v cizině si mohou udržet vědomí domova,
vědomí toho, že se zase domů vrátí. Tento zvláštní mechanismus „přesaho–
vání“ aktuální situace je jistě pozitivní (pomůže nám překonat mnoho sta–
rostí vírou v budoucnost), ale současně je i zdrojem mnoha trápení, když
právě o té budoucnosti pochybujeme, když očekáváme problémy a starosti.
Však také nezřídka hovoříme o našem současném, moderním vědomí jako
o stálém přemítání o minulosti (jak a co jsem udělal nebo udělat měl) nebo
51
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>